"Menghayati Islam sebagai agama Persekutuan sambil memastikan bahawa hak masyarakat bukan Islam mengamalkan agama atau kepercayaan masing2 terus terjamin & menggalakkan peranan agama serta nilai2 sejagat untuk menegakkan kebenaran,keadilan,ketinggian akhlak,pembangunan insan & martabat manusia"

Yang Hilang Dan Dihilangkan

Monday, February 2, 2009

Balasubramaniam telah hilang tahun lalu, sehari sesudah dia membuat Pengakuan Bersumpah.Hingga ke hari ini tidak ada khabar berita tentang Bala. Kehilangan Bala ada sangkut paut dengan pembunuhan gadis cun Altantuya Shaaribu dari Mongolia. Pembunuhan Altantuya ini juga bersabit dengan Razak Baginda. Razak Baginda ialah 'jurifikir' Najib Razak.

Pengakuan Bersumpah Bala menerangkan bahawa Najib Razak ialah kekasih awal Altantuya – sebelum gadis cun ini menjadi 'kekasih' Razak Baginda. Justeru pertalian ini menjadikan umum mempercayai bahawa kehilangan Bala ada bersangkut paut dengan Najib Razak.

Justeru apabila dua Adun PKR yang menghadapi tuduhan rasuah di Perak hilang maka Anwar Ibrahim Ketua Pembangkang telah meminta para wartawan pergi bertanyakan hal 'hilang' ini kepada Najib Razak.Menurut Anwar Ibrahim Najib ialah 'juru hilang'.

Belum pun sempat wartawan menemui Najib – dua orang wakil-wakil rakyat dari Perak yang 'hilang' ini telah di beritakan akan berhenti dari menjadi wakil rakyat. Tuan Speaker Dewan Undangan Perak telah menyatakan bahawa beliau telah menerima fax dimana dua orang wakil rakyat ini akan berhenti.

Surat berhenti dari menjadi wakil rakyat ini telah di tanda tangani pada bulan Mac dahulu. Ini ketika wakil-wakil rakyat ini baru saja di lantik menjadi wakil rakyat. Jadi TIDAK MASUK AKAL jika tiga atau empat hari sesudah menjadi YB mereka didesak atau dipakasa untuk membuat surat berhenti ini.

Tiga empat hari sesudah menjadi YB pastilah mereka tersenyum hingga koyak ke telinga. Justeru kenyataan yang mengatakan mereka 'dipaksa' untuk membuat surat ini akan menjadi ' lawak bodoh senario' kerana tidak masuk akal.Hakikatnya dua orang wakil rakyat ini telah berhenti.

Hakikatnya perlu diadakan pilihanraya kecil untuk kerusi yang telah dikosongkan.Tidak perlu ada ooook. Tidak perlu ada eeeek. Mereka telah berhenti.Maka dua kerusi - di Behrang dan Changkat Jering telah kosong.Pilihanraya kecil wajib dijalankan 60 dari tarikh pemberhentian itu.Ooook ooook dan eeek eeek ini hanyalah alasan.

Parti politik – Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional – tidak perlu berdolak dalik lagi. Kerusi kosong wajib di isi. Pilihanraya kecil wajib dijalankan.Mana–mana parti politik yang berdolak dalik tidak mahu pilihanraya kecil di adakan maka akan terbukti bahawa parti ini TIDAK ada keyakinan untuk menang.

Parti yang takut untuk menyokong pilihanraya kecil adalah parti yang sedar bahawa mereka TIDAK lagi mendapat sokongan rakyat.Jika Pakatan Rakyat tidak mahu mengadakan pilihanrya kecil maka ertinya Pakatan sedar bahawa mereka tidak ada sokongan orang ramai.

Jika Barisan Nasional tidak mahu mengadakan pilihanraya kecil ertinya Barisan Nasional sedar bahawa mereka tidak ada sokongan orang ramai.Kerana TAKUT kalah maka mereka akan beroook dan bereeek.Langkah paling terbaik ialah membubarkan dewan negeri Perak dan mengadakan satu pilihanraya untuk negeri Perak. Kita lihat siapa yang akan mendapat sokongan rakyat.

Najib Razak tidak perlu berkek kok dan berkuntau lidah untuk mengelakkan diri dari pilihanraya kecil atau pilihan raya Dewan Undangan Perak. Wakil-wakil rakyat tidak perlu lari larau atau dihilangkan macam Balasubramaniam. Tugas wakil rakyat bukan untuk 'hilang bercuti' ke Pekan. Tugas wakil rakyat ialah mewakili rakyat dalam Dewan Undangan.Orang ramai semuanya menunggu pilihanraya kecil atau pilihanraya untuksemua kerusi negeri Perak.

Oleh:Hisamuddin Rais

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP